Cashewnoot.het verschil tussen noten en pinda’s

The best Udonthani – Community for everyone
Ze kunnen niet meer om ons heen!!
3000 volgers,eigen youtube kanaal.Thaise lowy op FB
scrol en zie de Engelse site. lowy.cremers.senior@gmail.com

Een bijdrage van Kees Notenboom uit Udonthani,deman die alles van noten weet.

 

Cashewnoot

 

De naam “cashew” stamt eigenlijk van het Portugese woord “caju”, dat ongeveer hetzelfde wordt uitgesproken als cashew. Dat Portugese woord werd weer afgeleid van “acaju” dat in de taal van de Tupu stam uit het Amazonegebied in Brazilië ook gewoon “noot’ betekent. De oorsprong van de cashewboom wordt ook aan dat gebied toegeschreven, hoewel de boom ook in andere landen in Zuid en Midden Amerika voorkwam.
De boomsoort komt nu het meeste voor in landen zoals Brazilië, India, Vietnam, Indonesië, Mozambique en nog een aantal andere Afrikaanse landen. In Afrika zijn zelfs landen waar zo goed als de gehele economie afhankelijk is van de export van cashewnoten. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Guinee-Bissau, waar 95% van de export wordt opgebracht door de verkoop van cashewnoten.

 

Wat is het verschil tussen noten en pinda’s?

Noten zijn droge vruchten met een harde of houtachtige wand. Voorbeelden van noten zijn hazelnoten, walnoten, pecannoten, paranoten, macadamia noten, pistachenoten en cashewnoten. In de volksmond worden pinda’s ook vaak noten genoemd. Maar wist u dat pinda’s eigenlijk helemaal geen noten zijn? Pinda’s behoren tot de peulvruchten en komen oorspronkelijk uit Zuid-Amerika. Tegenwoordig worden ze voornamelijk gekweekt in China, Israël, de Verenigde Staten, Egypte, Argentinië en Zuid-Afrika.

Groeiwijze pinda versus groeiwijze noten
De bloemen van de pindaplant bevinden zich boven de grond. Nadat de bloemen zijn bevrucht ontstaat er een peul met daarin meestal twee zaden. Daarna gebeurd er iets bijzonders. De stengel waaraan de peul hangt wordt langer en gaat weer terug de grond in. De peul rijpt vervolgens onder de grond en normaal gesproken ontkiemt de vrucht daar dan weer zodat er een nieuw plantje kan ontstaan. De pindaplant is een eenjarige plant. Na de zomer worden pindaplanten geoogst en worden de pinda’s boven de grond te drogen gelegd.
Noten daarentegen groeien aan een boom ver boven de grond. Denk maar aan een walnotenboom of kastanjeboom waarbij de noten in een soort bolster groeien. Pecannoten groeien in bomen die wel 30 meter hoog kunnen worden. Over het algemeen groeien noten in een soort bolster of hulsje zoals de walnoot en kastanje, een uitzondering is de paranoot. De paranoot groeit in grote vruchten die wel tot een paar kilo kunnen wegen. In elk van deze vruchten zitten tussen de 10 en 20 paranoten.

Familie van de sperzieboon
De Latijnse naam voor pinda is Arachis hypogaea en ze behoord tot de vlinderbloemenfamilie (Fabaceae of Leguminosae). Bekende planten uit deze familie zijn de bonen, de erwten en de lupines. Het bijzondere aan deze familie is dat de planten in symbiose leven met stikstofbindende bacteriën. Deze bacteriën binden stikstof uit de lucht die vervolgens weer door de plant gebruikt wordt om te groeien. Als tegenprestatie maakt de plant door fotosynthese suikers aan in de bladeren wat het voedsel van de bacterie is. Op deze manier helpen ze elkaar aan belangrijke voedingsstoffen.

Samenstelling en effect van pinda’s en noten op gezondheid
Pinda’s zijn net als noten rijk aan mineralen en vitamines zoals calcium, kalium, ijzer, magnesium en vitamine E en B. In pinda’s zit relatief iets minder ijzer dan in noten. Daarnaast bevatten ze beide vrij veel onverzadigde vetten en zijn ze rijk aan eiwitten. Doordat noten en pinda’s rijk zijn aan onverzadigde vetten heeft het waarschijnlijk een gunstig effect op je cholesterolgehalte. Het is bekend dat het eten van noten je cholesterolgehalte omlaag brengt. Daarnaast zijn er sterke aanwijzingen dat het eten van noten een beschermend effect heeft op hart- en vaatziekten. Ze kunnen goed gebruikt worden ter vervanging van vlees. Al met al zijn noten dus een gezonde aanvulling op je dieet.

Walnoten gezond? | Walnoten eten voor een gezond hart!

Walnoten zijn gezond! Ze zitten boordevol vitamines en onverzadigde vetten en leveren ijzer. Walnoten zijn volwaardige vleesvervanger, mede daarom worden steeds vaker walnoten in (vegetarische) gerechten gebruikt, zowel voor de smaak als voor de gezondheid.
Walnoten zijn de koningen onder de noten. Niet alleen vanwege hun mooie uiterlijk maar ook omdat ze waarschijnlijk het meest gezond zijn.
Walnoten behoren tot de notenboom familie, samen met paranoten, cashewnoten, hazelnoten, macadamia noten, pecannoten, pijnboompitten en pistachenoten. Elk heeft zijn eigen unieke voedingsprofiel.
Walnoten bevatten onder andere plantaardige omega-3 vetten, samen met grote hoeveelheden koper, mangaan, molybdeen, en biotine.
Walnoten blijken uit diverse onderzoeken uw gezondheid te stimuleren. Slechts een handje walnoten per dag (dat is ongeveer zeven gepelde walnoten) is alles wat nodig is om te profiteren van hun gunstige eigenschappen.

 

waarom hazelnoten gezond zijn

De hazelnootplant.

Gezondheidsvoordelen hazelnoten
De voordelen die hazelnoten kunnen bieden voor de gezondheid zijn een gezond hart en bloedvaten, hulp bij het voorkomen van kanker en ondersteuning van diabetespatiënten. Ook reguleren ze de cholesterolbalans, bieden ze voordelen voor moeder en kind tijdens de zwangerschap, zorgen ze voor de rode bloedcellen en voor sterkte botten en tanden.
Lees ook: Voedingswaarde hazelnoten
Gezond hart en bloedvaten
Mensen in mediterrane gebieden hebben minder vaak hart- en vaatziektes dan mensen met ons dieet. Een van de oorzaken hiervan is het gebruik van veel gezonde onverzadigde vetzuren (zoals olijfolie) en het eten van veel meer noten dan wij. Hazelnoten bevatten veel enkelvoudig onverzadigde vetzuren en de vitamines B6 en E, welke helpen je hart en bloedvaten gezond te houden. Daarnaast zijn ze een goede bron van foliumzuur (vitamine B11), waardoor ze helpen je gehalte homocysteïne op peil te houden. Dit verkleint de kans op trombose en aderverkalking (atherosclerose).
Kanker voorkomen
Dezelfde cocktail van vitamines B6 en E en de onverzadigde vetzuren, met daarbovenop nog de antioxidanten en fytosterolen (zoals lycopeen) in hazelnoten kan ook bescherming bieden tegen verschillende vormen van kanker, zo blijkt uit onderzoek.
Diabetes (suikerziekte)
Hazelnoten zijn goed voor diabetespatiënten, omdat ze vrijwel geen suikers en ook geen schadelijke cholesterol bevatten. Uit onderzoek blijkt dat ze zelfs helpen bij het voorkomen van een tekort aan het goede HDL-cholesterol bij diabetes type 2-patienten.
Wist je dat je hazelnoten in gerechten kunt gebruiken voor een heerlijke en gezonde bite?
Regulatie van cholesterol
Uit onderzoek blijkt dat het eten van hazelnoten beter was voor de cholesterolbalans dan een vetarm dieet. De enkelvoudig onverzadigde vetzuren dragen bij ​​aan een verhoogd gehalte goede cholesterol (HDL) en verlaging van het slechte cholesterolgehalte (LDL). Deze verhouding is essentieel voor een gezonde cholesterolbalans, wat weer de kans op hart- en vaatziekten verkleint.
Goed voor de zwangerschap
Hazelnoten bevatten foliumzuur (vitamine B11), wat bijdraagt aan het verminderen van de kans op aangeboren afwijkingen bij pasgeboren baby’s. Het stimuleert ook een gezonde celgroei en de vorming van weefsel. Uit onderzoek blijkt dat foliumzuur de kans op open rug bij baby’s met zo’n 70% kan verkleinen
Rode bloedcellen
De hoge gehaltes aan koper en ijzer stimuleert de vorming van rode bloedcellen en helpt bij het gezond houden van de botten en het immuunsysteem. Koper is ook van vitaal belang voor het zenuwstelsel. Een tekort aan koper in het lichaam kan leiden tot osteoporose, onregelmatige hartslag en bloedarmoede.
Sterke botten en tanden
Hazelnoten bevatten een hoog gehalte aan fosfor en calcium, die de sterkte en duurzaamheid van de botten en tanden verbeteren, terwijl fosfor ook het ontstaan ​​van aan leeftijd gerelateerde aandoeningen zoals osteoporose voorkomt.
Helpen op gewicht te blijven
Uit onderzoek blijkt dat noten er voor zorgen dat je in rusttoestand meer energie gaat verbruiken. Hierdoor wordt de hoge caloriewaarde en het hoge (gezonde) vetgehalte van hazelnoten gecompenseerd. Het regelmatig eten van hazelnoten heeft dus een gunstige invloed op je gezondheid, zonder dat dit ten koste gaat van je gewicht.

Amandel noten

Hoe gezond zijn amandelnoten?

Amandelen

Amandelnoten zijn zeer gezonde en zelfs geneeskrachtige voedingsmiddelen. Net zoals andere soorten noten bevatten amandelnoten een aantal eiwitten, die in combinatie met granen, de opname van aminozuren kunnen versterken. Amandelnoten kunnen ook geroosterd of gekookt worden, dan worden deze lichter verteerbaar. Met het hoge gehalte aan eiwitten dat amandelnoten bezitten, vormen ze ook een waardevol voedingsmiddel voor vegetariërs. Doordat zij geen vlees eten kunnen ze hun eiwitten halen uit amandelen

 

Hoe gezond zijn amandelen?
Amandelen zijn zo gezond omdat ze geneeskrachtige voedingsstoffen bevatten, zoals:
Calcium
Kalium
Fosfor

Amandelen zijn bovendien gezond omdat ze een hoog gehalte aan vitaminen aanvoeren. Amandelnoten versterken de zenuwen en bevorderen de functie van de geslachtsorganen. Ze zijn tegelijkertijd ook een natuurlijk ontsmettingsmiddel. Wanneer men drie amandelen per dag eet, helpt dit maagzweren voorkomen, evenals ontstekingen van de ademhalingswegen.

Personen met overgewicht moeten het eten van amandelen beperken tot drie per dag, omdat deze te veel calorieën bevatten. Ook bij gastritis of ontsteking van het maagslijmvlies met verhoogde maagzuurproductie moeten amandelen vermeden worden, alsook bij leverkwalen.

Welke goede eigenschappen bevatten amandelnoten?
Van amandelnoten wordt tevens amandelmelk en amandelolie vervaardigd. Deze producten hebben net als amandelen zelf verschillende goede eigenschappen, zoals:
ze leveren energie,
ze zijn zeer voedzaam,
ze ondersteunen de zenuwcellen,
ze desinfecteren (ontsmetten) de darmen,
ze bevatten albumine (in water oplosbare eiwitten), die moeten wel met mate genuttigd worden,
ze werken krampstillend,
ze zijn goed voor maagontsteking en de urinewegen.

Amandelen die licht geroosterd zijn worden gemakkelijker verteerd
Volgens voedingsexperts, kookten onze verre voorouders amandelnoten mee met graanproducten zoals rijst e.d. die daardoor anders van smaak en rijker aan vetstoffen werden. Door deze combinatie werden de noten gemakkelijker opneembaar en beter verteerbaar. Hierdoor werd ook de efficiëntie ervan vergroot.

Hebben amandelnoten een hoge voedingswaarde?
De amandelnoten bevatten een voedingswaarde van 87 calorieën op 15 gram. Daar deze een hoog gehalte aan eiwitten bevatten dat bijna overeen komt met vlees of yoghurt vormen ze voor vegetariërs een waardevol voedingsmiddel.

Amandelnoten kunnen ook worden gebruikt in de keuken. Deze noten zijn zeer voedzaam en lekker. Men kan ze puur eten, maar ook verwerken in gerechten of gebak, zoals in marsepein of franzipanetaart. Men kan amandelnoten geplet, gepeld of geroosterd gebruiken om schotels te versieren en op smaak te brengen.

Slot
Amandelnoten zijn zeer gezond, want zij werken onder andere ontstekingsremmend. Ook amandelmelk werkt genezend bij krampen en ontstekingen van de maag, de darmen en urinewegen.

De olie van zoete amandelen kan een mild laxeermiddel zijn voor kinderen. Uitwendig aangebracht kan het verlichting brengen bij eczeem. Om zijn weldadige werking bij een droge huid werd amandelolie al eeuwenlang gewaardeerd als verzorgingsmiddel voor het gezicht en de handen.

Daarom is het vooral geschikt voor mensen die wegens hun beroep of huishoudelijk werk vaak hun handen moeten wassen. Hierdoor zullen deze personen minder last krijgen van ruwe handen.

Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.

Macadamia’snoten

Macadamianoten

Macadamia’s zijn de noten van de macadamiabomen. Ze worden ook wel de “fijnste noten ter wereld” genoemd. Er zijn ongeveer negen soorten van het geslacht Proteaceae, waarvan slechts 2 eetbare soorten (Macademia integrifolia en Macademia tetraphylla). Het gewas vindt zijn oorsprong in Australië, maar wordt tegenwoordig ook in andere landen geteeld. De noot is nog relatief onbekend in ons land, maar ook in vele delen van het Verre Oosten, de Verenigde Staten, Latijns-Amerika en Afrika is de macadamia nog vrijwel onbekend. Slechts 1% van de wereldconsumptie van noten betreft de macadamia noot. Ze worden rauw of geroosterd gegeten, en er wordt ook een heerlijke slaolie van gemaakt. Ze worden gekenmerkt door hun knapperige textuur, delicate smaak, veelzijdig gebruik en lange houdbaarheid.
Omdat de dop van de macadamia noot keihard is en bovendien gevoelig is voor de schimmel, worden macadamia’s hoofdzakelijk gepeld, ontvliesd en geroosterd verkocht.

Paranoten

Paranoten in vrucht

Paranoten, ook wel Braziliaanse noten of Amazonianoten genoemd, zijn de zaden van de paranotenboom Bertholletia Excelsa, een gigantische boom die in de regenwouden van de Amazone in Zuid-Amerika groeit. De vruchten van deze boom hebben een extreem harde houtachtige bolster die bijna niet zonder voorbewerking of machines te kraken is. Daaronder bevindt de vrucht zich in een harde, driekantige zaaddop. Hoewel ze noten worden genoemd, beschouwen botanici ze officieel als zaden. Ze hebben een wat aardse, maar rijke en romige smaak, de textuur is vergelijkbaar met die van de kokosnoot. De hoge concentratie van selenium maakt deze noot tot een van de gezondste die er zijn, al moet je er niet teveel van eten: aanbevolen wordt om maximaal 5 à 6 per dag aan te houden.

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord